- سرویس دهندگان اینترنت ADSL
- سرویس دهندگان اینترنت Wireless
- سرویس دهندگان اینترنت Cable
- اپراتورهای تلفن همراه
صورت مسئله چیست؟
سرویس دهندگان اینترنت پرسرعت همواره با مشکلات متعددی برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان دست به گریبانند. اغلب آنان از نرم افزارهائی که اساسا” برای Dialup Accounting طراحی شده و اثری از الزامات و نیازهای خدمات پرسرعت در آن دیده نمیشود، استفاده میکنند. نیازهائی چون محدود کردن پهنای باند بدون نیاز به تنظیم در DSLAM و یا Routerهای شبکه، کنترل دقیق زمان، میزان حجم دریافتی و ارسالی کاربران، حسابهای مالی مشتریان و مسائلی از این دست از جمله مهمترین مشکلات آنان با نرم افزارهای Accounting است. از سوي ديگر، روند فزاينده تعداد کاربران، حجم پهنای باند مصرفی و تنوع سرویسهای مورد نیاز آنها باعث شد که نرم افزارهای Accounting که با ساختارهاي سنتي و غير مدرن طراحي و پياده سازي شده بودند، عملا“ نتوانند از عهده سرويس دهي مناسب برآيند.
استفاده از سکوهای Microsoft در شبکه های با ترافیک بالا مشکل دیگری است که مدیران سرویس دهنده ها با آن دست به گریبانند. آن دسته از نرم افزارهای Accounting که برپایه راه حلهای Microsoft بنا نهاده شده اند، تحمل ترافیکهای بالا را نداشته و خود بعنوان یک معضل شناخته میشوند. نرم افزارهای بر پایه Unix هم یا آنقدر پیچیده اند که رفع مشکلات آنها در زمانهای بحرانی نیاز به دانش فنی بالا دارد و یا اینکه آنقدر ساده اند که ابتدائی ترین انتظارات را هم نمیتوانند برآورده سازند!
نرم افزارهاي Accounting فعلی بگونه اي طراحي شده اند که سرويس هائی از قبيل RADIUS، SQL SERVERو Accounting Engine همگي بر روي يک کامپيوتر نصب شوند. این امر در ISP های متوسط و بزرگ با محدودیت قدرت سخت افزار مشکلاتی را ایجاد میکند. در NetBill میتوان تعداد نامحدود سخت افزارهای متنوع را در سیستمی واحد بصورت پردازش توزیعی بکارگرفت و از این راه، برخلاف نرم افزارهای مشابه، محدودیتی از لحاظ قدرت سخت افزار و یا تعداد کاربران OnLine برای NetBill وجود ندارد. NetBill تنها نرم افزاری است که این قابلیت را داراست.
NetBill راه حل نهائی …
NetBill با استفاده از روشهای متنوع HotSpot (بدون نیاز به هرگونه تنظیم IP و یا Proxy و نظائر آن)، PPPoE (روش مرسوم در سرویس دهندگان ADSL) و PPTP یا PPoE (روش موسوم به VPN) و با بهره گیری از روشهای پیشرفته و هوشمند کنترل و مدیریت پهنای باند بر اساس اولویت بندی کاربران، گروهها و نیز سرویسهای مورد نیاز آنان (QoS)، ترافیک شبکه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و به کاربران خدماتی با کیفیت مطلوب ارائه میدهد.
استفاده از NetBill بسیار آسان بوده و مدیریت تمام سیستم توسط رابط کاربری تحت وب انجام میشود.
هدف اصلي طراحان NetBill طراحی و پياده سازي نرم افزار Accounting با سه رويکرد بنيادي زير بود:
• بکارگيري سکوي سيستمي مبتني بر Unix بصورت Customized بنحوی که بيشترين حد پايداري و امنيت بهمراه بي نيازي از دانش فني اين سکو و استفاده آسان و روان از آن.
• معماري پردازش توزيع شده بدون در نظرگرفتن موقعيت جغرافيائي کاربران و سايتهاي سرويس دهندگان به منظور ايجاد محيط سرويس دهي Roaming برای اشتراک منابع تلف شده ISP ها و توزيع مناسب ترافيک و بار پردازشي بين منابع بر روي بستر اينترنت.
• طراحي مدرن با استفاده پيشرفته ترين فن آوریهاي روز جهت ارائه سرويسي با هزينه پائين، دقت و سرعت بالا در عمليات همراه با زيبائي و جذابيت در رابط کاربری تحت وب.
• نرم افزار، سیستم عامل، دیواره آتش
(Firewall)، پایگاه داده (SQL Server) و سرویس دهنده وب (Web Server) تمام توسط یک CD توسط مدیر شبکه، بدون نیاز به دانش فنی بالا و ظرف کمتر از 20 دقیقه نصب شده و پس از آن تمامی تنظیمات نیز با استفاده از رابط وب انجام میشود.
امکانات و سرویس ها
• نصب با استفاده از CD، در مدت کمتر از 20 دقیقه و با کمترین دانش فنی
• محدودیت مدت زمان و حجم انتقال اطلاعات در روز و ماه به کاربران و گروهها
• محدود کردن تعداد کاربران همزمان با یک نام کاربری
• بروزرسانی خودکار از طریق اینترنت بدون نیاز به حضور مدیر سیستم
• Backup خودکار روزانه و حذف Backup های اضافه
• رابط کاربری تمام وب و مجزا برای کاربران و مدیران
• امکان تعریف و شناسائی و یا محدود کردن کاربران با MAC و یا نام کاربری
• تخصیص IP ، IP Pool وRoute به کاربران و گروهها بصورت Dynamic
• پشتیبانی از Mikrotik، Cisco ، Huawei، ZTE و سایر Access Server ها
• جایگزینی با سیستمهای مشابه بدون نیاز به اعمال تغییرات در شبکه
• برقراری ارتباط با سیستمهائی نظیر پرداخت الکترونیک و یا پرتالهای فروش
• استفاده بصورت PPPoE، PPTP وL2TP و HotSpot
• پایداری در پهنای باند بالا (100 مگابیت بر ثانیه با یک سختافزار)
• امکان تخصیص IP و یا IP Pool به کاربران و یا MAC های ایستگاههای کاری
• سطوح دسترسی برای مدیران کنترل کاربران زیر مجموعه توسط آنها
• شناسائی کاربران با استفاده از MAC و بدون درخواست نام کاربری
• تخصیص پهنای باند به کاربران و گروهها بدون نیاز به تنظیمات در DSLAM
• عدم نیاز به تنظیم Profile به ازای هر کاربر بر روی DSLAM و BRAS
• امکان تعریف پهنای باند و سرویس شناور در ساعات مختلف روز
• انجام عملیات گروهی (Bulk Operation) بر روی کاربران با شرائط متنوع
• پردازش توزیع شده برروی چند سرور به منظور توزیع ترافیک
• سرور پشتیبان خودکار به هنگام بروز مشکل در سرور اصلی
• Backup خودکار و امن بصورت دورهای
• پاکسازی دورهای LOG ها
• امکان تعریف کاربران بصورت دستهای
• ساختار مدیریتی چند سطحی و مستقل از یکدیگر
• امکان Live Monitoring برای کشف اختلال قبل از کاربر توسط مدیر سیستم
• Export/Import کردن کاربران با استفاده از فایلهای با فرمت Excel CSV
• گزارشات متنوع از اتصالات کاربران، میزان حجم اطلاعات و مدت زمان اتصال
• گرافهای متنوع از وضعیت کاربران، پهنای باند مصرفی آنها و کل سیستم
• تخصیص محدودیتهای حجمی/زمانی و نامحدود روزانه و ماهانه برای هر کاربر
• تعیین TimeTable برای سرویسها و گروههای سرویس
• امکان ارائه خدمات Dialup, Wireless, ADSL, VoIP و SMS با یک نام کاربری
• تخصیص پهنای باند اختصاصی و اشتراکی به کاربران و گروهها و نیز تخصیص پهنای باند اضافه در مدت زمان خاص (مثلا کاربری دارای 64/128 کیلوبیت پهنای باند دریافت و ارسال باشد ولی برای مدت 2 ثانیه بتواند تا 512/1024 کیلوبیت استفاده کند که در اینصورت مرور صفحات وب بسیار سریع و دانلود بسیار محدود خواهد بود)
• اولویت بندی کاربران (مثلا 64/64 کیلوبیت مدیران از اولویت بالاتری نسبت به 64/64 کیلوبیت کاربران برخوردار باشد)، همچنین اولویت بندی سرویسها (مثلا وب با اولویت بالا و دانلود با اولویت پائین)